Indyk skarbnicą składników mineralnych

Mięso indyczego zawiera stosunkowo dużo składników mineralnych, takich jak: fosfor, potas, magnez, żelazo i cynk. Istnieją różnice pomiędzy poszczególnymi elementami tuszki. Najwięcej potasu, magnezu i fosforu można znaleźć w piersiach, zaś żelaza i cynku w nogach i skrzydłach. Jaką rolę składniki te pełnią w naszym organizmie?

 Fosfor (razem z wapniem) odpowiada za twardość kości. Uczestniczy też w przemianach energetycznych podczas skurczu i rozkurczu mięśni. Jeżeli chcecie mieć mocne kości i wystarczająco dużo energii - czy to do jazdy na nartach, czy po prostu do wchodzenia po schodach - zjedzcie sznycle z indyka z serem mozarella.

 Potas bierze udział w procesach regulacji ciśnienia osmotycznego, usuwa nadmiar wody i sodu z organizmu, ma decydującą rolę w przewodnictwie nerwowym. Pieczoną pierś indyka z tymiankiem czy roladę z morelami powinny przygotować na obiad osoby cierpiące na nadciśnienie.

Niedobór magnezu w organizmie może doprowadzić do zaburzeń krążenia i pracy serca, nadmiernej nerwowości, problemów z uczeniem się i koncentracją. Zatem osoby z chorobami układu krwionośnego, ale również zestresowane, a w tym i studenci przygotowujący się do egzaminu, powinni pamiętać o sałatce kolorowej z sosem czosnkowym czy o sałatce z indyka w pestkach słonecznika.

 Żelazo jest składnikiem koniecznym do transportu tlenu w organizmie. Osoby, którym go brakuje, są osłabione, szybciej się męczą, mają niższą odporność organizmu. Zdecydowanie lepiej przyswajalne jest żelazo występujące w produktach pochodzenia zwierzęcego. Przyswajalność żelaza zwiększa obecność witaminy C, dobrze jest więc połączyć żywność pochodzenia zwierzęcego z warzywami bogatymi w tę witaminę. Polecam wątróbkę z indyka z truskawkami flambirowaną brandy.

Cynk chroni nas przed infekcjami takimi jak grypa, grzybica, zapalenie spojówek. Łagodzi objawy kataru, kaszel, chrypkę. Zatem udziec z indyka na słodko będzie jak znalazł w okresie zimowych przeziębień.

Pamiętajmy, mięso indycze rzeczywiście ma wysoką wartość odżywczą, jest również produktem niskokalorycznym o istotnych walorach dietetycznych. Co więcej, jest po prostu smaczne i można je przygotować na wiele różnych sposobów. Ale o tym może już innym razem...

 

dr Anna Kulikowska, Doradca Żywieniowy; specjalista z zakresu dietetyki i żywienia oraz jakości surowców i produktów spożywczych.

 

INDYKPOL S.A. | ul. Jesienna 3, 10-370 Olsztyn, Polska | tel. + 48 89 5262222 | www.indykpol.pl | indykwolnyznatury@indykpol.pl

Copyright © Indykpol S.A. | Realizacja: Indykpol Brand Management