Wartości mięsa z indyka z dostępem do swobodnego wybiegu Dr Anna Kulikowska – doradca żywieniowy

Indyki z dostępem do swobodnego wybiegu mają zapewnione komfortowe warunki i dużo przestrzeni, żyją w zgodzie ze swoim naturalnym, dobowym rytmem.

Indyki z dostępem do swobodnego wybiegu są karmione paszami najwyższej jakości.

W karmie, obok zbóż i roślin strączkowych, znajdują się warzywa i owoce (ich rodzaj zależy od sezonu, na przykład jabłka i marchewka) oraz zioła (czosnek, oregano, imbir). Dodatkowo, indyki mogą do woli skubać zioła i trawy rosnące na łące.

To wszystko powoduje, że ich mięso zyskuje wyraźniejszy, bogatszy smak.

Jako dodatki do pasz zabronione są konserwanty oraz chemiczne przeciwutleniacze. Mięso indyków jest bezpieczne zarówno dla dzieci, osób cierpiących na schorzenia układu pokarmowego oraz osób starszych.

W paszy indyków znajdują się naturalne związki wzmacniające odporność ptaków.

Substancje obecne w czosnku, czy imbirze mają właściwości antyseptyczne, ograniczają rozwój drobnoustrojów i wspomagają działanie układu odpornościowego.

Indyki z dostępem do swobodnego wybiegu charakteryzują się wolniejszym przyrostem masy ciała, przez co ich mięso ma czas zyskać niepowtarzalne cechy organoleptyczne.

Zagrożenie chorobami cywilizacyjnymi, w tym między innymi chorobami układu krążenia, spowodowało, że zwracamy większą uwagę na ilość i skład spożywanych przez nas tłuszczów. Indyki z dostępem do swobodnego wybiegu mają dużo ruchu, dzięki czemu ich mięso zawiera jeszcze mniej tłuszczu niż mięso indyków hodowanych w warunkach ekstensywnych, a co za tym idzie charakteryzuje się wyjątkowo niską kalorycznością.

Trzeba się też liczyć z tym, że mięso tych ptaków będzie trochę bardziej włókniste (włókna są dłuższe i grubsze). Dobrze mieć świadomość, że nie świadczy to o tym, że ptak był stary, tylko o tym, że dużo biegał i ma budowę „maratończyka”. Osoby, które jadły na przykład sznycle z takiego indyka mówią, że w teksturze i „na języku” mięso przypomina wołowinę i znacząco różni się od mięsa indyków hodowanych ekstensywnie.

Mięso indycze zawiera pożądane w naszej diecie wielonienasycone kwasy tłuszczowe.

Indyk ze swobodą poruszania się spędza czas na pastwisku, na którym naturalnie rosną takie rośliny jak koniczyna czy wyka. Właśnie ta naturalna, roślinna dieta ma korzystny wpływ na skład kwasów tłuszczowych obecnych w mięsie indyczym. Niewątpliwie mięso, w którym obecne są pożądane kwasy tłuszczowe, jest lepszym dla naszego zdrowia rozwiązaniem niż spożywanie wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w postaci suplementów – tabletek.

 

dr Anna Kulikowska, Doradca Żywieniowy; specjalista z zakresu dietetyki i żywienia oraz jakości surowców i produktów spożywczych.

 

INDYKPOL S.A. | ul. Jesienna 3, 10-370 Olsztyn, Polska | tel. + 48 89 5262222 | www.indykpol.pl | indykwolnyznatury@indykpol.pl

Copyright © Indykpol S.A. | Realizacja: Indykpol Brand Management