Białko z indyka pełne wartości

Indyka chwalą wszyscy. Kucharze – bo można go podawać na wiele różnych sposobów. Z piersi, oprócz popularnych panierowanych kotletów, można przygotować pieczeń faszerowaną, zarówno ze słodkim nadzieniem z suszonymi owocami, jak i ostrym – z dużą ilością pieprzu, można pierś zamarynować w jogurcie, jeść ją na ciepło lub na zimno jako sałatkę, czy też wędlinę. A przecież indyk ma nie tylko pierś, ma też udka, skrzydełka, wątróbkę... Indyka chwalą też dietetycy, albowiem jego mięso jest uważane nie tylko za smaczne, ale przede wszystkim niezwykle korzystne dla naszego organizmu. Przyjrzyjmy się czy jest tak rzeczywiście.

Mięso z indyka jest zalecane w dietach zarówno ludzi chorych, dzieci, osób starszych, kobiet ciężarnych, jak i wszelkiego rodzaju dietach odchudzających.

 

 

 

Białko obecne w mięsie drobiowym jest białkiem pełnowartościowym. Co to znaczy? Wyobraźcie sobie, że białko to ściana zbudowana z cegieł. Te cegły to aminokwasy, jest ich 18. Białka budują tkanki, komórki, enzymy, hormony, bez których nasz organizm nie mógłby prawidłowo działać. Co będzie, kiedy zabraknie cegieł - aminokwasów do budowy? Niestety, konstrukcja zacznie się sypać. Na szczęście nasz organizm niektóre aminokwasy potrafi wyprodukować sam, ale inne (tzw. egzogenne) trzeba mu dostarczyć z pożywieniem. Oczywiście, najlepszy będzie ten produkt spożywczy, który posiada dużo białka zawierającego wszystkie aminokwasy egzogenne. Białko zwierzęce jest pod tym względem zdecydowanie cenniejsze od białka roślinnego. Białko występujące w mięsie indyczym ma większą wartość odżywczą niż białka zwierząt rzeźnych, ponieważ zawiera mniej kolagenu niż wieprzowina czy wołowina. Kolagen jest białkiem używanym w kosmetykach, ale o niskiej jakości odżywczej. Co więcej, obróbka termiczna mięsa indyczego (gotowanie, smażenie, pieczenie) nie powoduje obniżenia wartości odżywczej obecnego w nim białka. Zatem, jedząc pierś maślaną z indyka, udziec po staropolsku czy polędwiczki z indyka z żurawiną za każdym razem możemy być pewni, że nasz organizm dostanie białko najwyższej jakości.

 

Kotlet z piersi indyka ważący 200 g to tylko 150 kcal, podczas gdy taki sam kotlet z kurczaka to już 200 kcal, a z wieprzowiny aż 250 kcal.

dr Anna Kulikowska, Doradca Żywieniowy; specjalista z zakresu dietetyki i żywienia oraz jakości surowców i produktów spożywczych.

 

INDYKPOL S.A. | ul. Jesienna 3, 10-370 Olsztyn, Polska | tel. + 48 89 5262222 | www.indykpol.pl | indykwolnyznatury@indykpol.pl

Copyright © Indykpol S.A. | Realizacja: Indykpol Brand Management